WorkOutBlogg

Följ mig på min träningsresa hela vägen till Vasaloppet 2015. Jag vill inspirera folk med träning och kost, motivera folk att ingenting är omöjligt om man bara vill, ingenting!!

Ni som hatar att löpa!

Kategori: Allmänt, löpning, motivation, tips, träning

Jag själv älskar att löpa, ute som inne. finns så många postiva saker med löpning, som t.ex. 
  • Man får frisk luft
  • Man rensar sina tankar
  • Man förbättrar sin syreupptagningsförmåga
  • Det är bra för hjärtat, ämnesomsättningen och humöret

Vill man förbränna fett genom kondition så är lågintensiv träning (som att löpa lungt) väldigt bra, då tar kroppen energi från kroppsfettet istället för musklerna, det gör man när man tränar högintensivträning när man behöver energi snabbt. Men högintensivträning tar även energi från de fria fettsyror som kroppsfetter frisätter under träningen.
Totalt sätt så förbränner högintensiv träning mer fett för efterförbränningen efter träningspasset är mycket större.
 
Nog om det, skulle bara säga till er som INTE gillar att löpa så mycket, att ni kan också börja gilla det om ni börjar på rätt sätt kanske?
 
Min flickvän går alltid på olika pass men idag så hann hon inte det och fråga mig om jag hade något tips vad hon kunde träna. Jag skicka iväg henne på intervaller, 4*4 intervaller med 2 minuters vila imellan, hon var väll inte så pepp på att köra det, men jag tvinga henne.
 
Hon kom hem och sa: Tack så mycket för en ny träningsform, det var skit kul!
 
Man kanske inte alltid tror man gillar nått, men prövar man så gör man det kanske?
Speciellt med att springa intervaller, då har man så mycket i huvudet. Man tänker på vad klockan ska stå på när man får vila, och vad kommer klockan stå på när man ska börja springa igen, massa sånt hela tiden som gör det kul och mycket lättare att springa plus att man tänker inte på något annat än just den träningen man håller på med. 
Sen kan jag juh säga igen att vid konditionsträning så ökar kroppen produktionen av må-bra hormonerna Dopamin, serotonin och endrofiner, och det är en härlig känsla.
 
Om du inte gillar att springa, spring intervaller säger jag då, så kanske du börjar gilla det!!
 
Det är helg för dem flesta nu så ännu mer tid att träna, KÖR HÅRT!
 
ingenting är omöjligt, INGENTING!!
 
 
 

KOMMENTARER:

  • nitiz.blogg.se säger:
    2014-01-12 | 00:09:30
    Bloggadress: http://nitiz.blogg.se

    Du har så rätt i det du skriver!

    Jag älskar att springa, men just nu väntar jag bara på att det ska bli skidföre, för jag älskar att svettas i skidspåret också!! Men än så länge får jag hålla till godo med motionscykeln i källaren...inte lika kul..

    Svar: KUL, nu börjar snön komma iaf så hoppas du får åka lite skidor snart :)Lycka till
    Tobias

  • Johanna säger:
    2014-01-12 | 04:55:34
    Bloggadress: http://babytalksweden.se/

    Snälla kan du inte tipsa en lönnfet 4 barnsmamma om den perfekta träningen ;)

    Svar: Det beror juh helt på var du är i din träning? är du nybörjare? eller har du tränat lite innan? och vad är ditt mål, gå ner i vikt eller vara hälsosam?
    jag gissar att du iaf inte har tränat på så länge, och vill gå ner lite i vikt?

    Om man är mamma så kanske man inte har så mycket tid med att räkna Kalorier och så, så matväg kan du göra som jag själv gjorde förra året. Skippa pasta, potatis, och ris! ät mycket kött som fisk, kyckling och rött kött med olika sorters sallader, broccoli, ungstekta grönsaker m.m
    till frukost är det bra att äta t.ex. ägg, keso, havregrynsgröt m.m
    mellanmål: FRUKT!! (ät nästan hur mycket du vill)
    Det var matbiten, nu till träningen!

    Som mamma kan jag säkert tänka mig att du får det svårt att få in alla träning också? så börja med att försöka få till 3-4 träningar i veckan, 2 konditionspass som kan vara att springa en timme eller cyckla en timme t.ex.
    och det viktigaste 2 styrketräningspass. Börja med 15-20 minuters uppvärming
    sen kör styrka, kör dessa övningar när du kör styrka.
    Knäböj (fråga nån om du inte är säker på hur du ska utföra det) börja med hyfsat lätta vikter och försök få till tekniken.
    Marklyft (samma där fråga om du är osäker, men du kan också kolla youtube för tips) och börja där också med lätta vikter för att få till tekniken.
    Utfall med vikter.
    Olika ryggmaskinsövningar som finns på gymmet. (1 per gång)
    olika axelmaskinövningar som finns på gymmet. (1 per gång)

    Kör detta i 12 veckor, så kommer du successivt att märka skillnad!!

    VIKTIGT: KOSTEN, VILA, TRÄNING!!
    Kör hårt och berätta gärna hur det går, imorgon är det måndag så perfekt att börja då!!!!

    (ja det här var bara en lätt förklaring om hur du kan göra, men hoppas du förstår, och att det räcker för att du ska komma igång)

    Ingenting är omöjligt, INGENTING!!!


    Tobias

  • Babytalk Sweden säger:
    2014-01-12 | 17:01:41
    Bloggadress: http://babytalk.blogg.se/

    Precis Tobias,du har helt rätt! Att räkna kalorier är inget som skulle funka. Inte bara för att jag har en liten just nu utan även för att jag skulle ledsna ;)

    Jag har tyvärr grymma problem med mina hälar,får hälsporre väldigt lätt. Hade kronisk hälsene och benhinneinflammation när jag var tonåring. Jag körde slut på kroppen sa man,pga att jag tränade allt från dans till hanboll,fotboll,tennis,löpning....mm

    Fick första sonen när jag var 18,andra 19 tredje grabben vid 22....och nu fick vi en sladdis och jag har passerat 30= fäskets ålder ;)

    Tyvärr tror jag inte löpning skulle funka såhär direkt pga min rygg som är helt galet instabil. Försökte för ett tag sedan men fick sättningar i ryggen heeeela tiden :/
    En sak som jag undrar är när jag ex gör armhävningar så kan det helt plötsligt "smälla till",det känns som om något brister mellan skulderbladet och ryggraden och efter de gör de grymt ont....känns som nackspärr fast runt skulderbladet :P Svårt att beskriva....tar ivf lång tid att bli bra igen.... Supertack för coachande svar :D

    Svar: hmm, det där med ryggen vet jag faktiskt inte vad det kan vara, kanske borde kolla upp det?
    men om du har svårt att löpa så kan du kan du cykla på spinning cykel? eller kanske till och med köra crosstrainer? (eller det funkar inte heller? annars kan du också köra rodd.
    Försök varva med dem andra styrkeövningarna och ÄT RÄTT! börja lungt i två veckor sen öka succesivt, efter ett tag så kommer du känna dig starkare och i bättre form och då blir det mycket lättare att motivera sig.
    Men om allting blir för "svårt" eller gör för ont, så hade mitt tips varit att kanske ta hjälp av en PT som kan träffa dig personligen och ge dig massa tips.

    Lycka till

    Glöm inte ingenting är omöjligt, INGENTING!

    KÖR HÅRT!
    Tobias

  • nitiz.blogg.se säger:
    2014-01-12 | 18:39:24
    Bloggadress: http://nitiz.blogg.se

    Hur många gånger i veckan bör jag träna om jag tränar för att må bra och vill gå ner i vikt? (jag är 158cm lång och väger ca 65-70kg) Jag har tränat 3-4 gånger per vecka, men jag vet inte om jag måste ta i mer när jag tränar, för jag tycker det händer så lite.. eller om jag ska träna fler gånger/vecka..

    Är inte pasta bra när man ska träna??

    Svar: träna minst varannan dag, då blir det 3-4 gånger i veckan.För att gå ner i vikt så är det jätte bra att mixa träningen, köra kondition (intervaller är bäst om du vill gå ner i vikt) och träna på gymmet, och självklart ska det vara jobbigt, när du inte tror du kan göra fler reps så gör alltid minst 2 till.
    Maten är väll A och O så, det man ska komma ihåg är att alltid ligger på minus (du gör av med fler kalorier än får i dig) ät regelbundet, 3 stora mål och två mellanmål om dagen. försök hålla dig till fisk, kyckling, och rött kött.
    självklart kan man äta pasta då och då om man vill, men är helst den lite nyttigare pastan då.

    Lycka till anita
    KÖR HÅRT!!
    uppdatera mig om hur det går!

    P.S lova dig själv att göra det och var motiverad så lovar jag att det funkar, gör det inte det och du inte märker nån skillnad efter 6 veckor så har jag en annan sak du kan pröva!!
    Tobias

  • Matilda - Hästar & Foto säger:
    2014-01-12 | 22:15:34
    Bloggadress: http://mtphotography.blogg.se

    Jag tycker att det är relativt kul att springa, i alla fall när man har tagit sig utanför dörren och kommer igång. Dock undrar jag om du har något tips på vad man kan göra när det börjar bli jobbigt efter ett X antal kilometer. Jag vet att det oftast blir lättare efter ett tag när det är jobbigt, men det gäller att ta sig över tröskeln. Har du något tips? Blir oftast att man tappar farten och tillslut börjar att gå, och då blir det otroligt jobbigt att börja springa igen...

    Hoppas att du mår bra! :)

    Svar: Börja med att värma upp ordentligt, börja inte springa på max om du känner att du blir för trött så du måste gå. börja med lungt tempo och sen öka successivt.men om man kommer in i den tröskeln så finns det inget mer än att bara kämpa sig igenom den, som du sa så varar den inte så länge och när du har kommit över den tröskeln så kan man springa nästa hur långt som helst.

    Lycka till matilda
    ingenting är omöjligt, INGENTING!!
    kör hårt!
    Tobias

  • Ebba Bergengren säger:
    2014-01-13 | 20:27:37
    Bloggadress: http://ebbalovisavictoria.blogg.se/

    Dte du skriver är jättebra!

    Svar: Tack:)
    Tobias

  • Nitiz säger:
    2014-01-14 | 12:25:09
    Bloggadress: http://nitiz.blogg.se

    Nu är jag såå taggad så jag kan inte bli mer taggad!! Jag har slutat med alla onyttigheter, och ska äta så nyttigt jag bara kan.. och mycket frukt i stället för fika .. Tar dock tacksamt emot tips på magövningar!
    När jag cyklar på motionscykeln hemma, hur länge ska jag cykla?? Brukar oftast cykla ca 30 minuter + mage på det..

    Tack för att du peppade mig!! Nu kan inget stoppa mig!!

    Svar: Fasen va kul att du är så taggad då! det är bara att köra på :)
    GRYMT!

    http://www.youtube.com/watch?v=cfY_4m3RVRc

    Gå in och kolla den, jag körde den ett tag och den tycker jag är riktigt bra.
    Brinner verkligen i magen!

    Ja det beror på hur snabbt du cyklar? hur många gånger i veckan du cyklar.
    Men cyklar du i lagom tempo, typ A2 (läs också på mitt träningsschema vad A2 är) så tycker jag att du ska cykla mellan 30-60 minuter!

    Lycka till anita och hör gärna av dig hur det går!!

    ingenting är omöjligt, INGENTING!

    Tobias

  • nitiz.blogg.se säger:
    2014-01-14 | 18:10:13
    Bloggadress: http://nitiz.blogg.se

    Jag ska kolla You Tube, och jag hör av mig sedan!!

  • HOLLYWOOD DREAM säger:
    2014-01-14 | 20:19:05
    Bloggadress: http://hollywooddream.blogg.se

    Bra tips! Är nämligen inte något större fan av att löpa, dock önska jag att jag var det!

    Svar: Då är det bara att pröva vad jag skrev då ;)
    Tobias

  • Nitiz säger:
    2014-01-16 | 11:57:51
    Bloggadress: http://nitiz.blogg.se

    Har en dum fråga! Men killen som gör magövningar i videon, påstår att man kan göra dessa övningar 6 minuter VARJE dag. Hur blir det med "vilodagarna "då? Är det bara att köra på som han säger?

    Svar: man kan säkert göra det om man vill, när jag körde det så gjorde jag det i slutet av varje träning så typ 5 gånger i veckan, jag tror det räcker för dig också!
    Hur går träningen då?
    Tobias

  • Nitiz säger:
    2014-01-16 | 13:20:23
    Bloggadress: http://nitiz.blogg.se

    Jo, tack det går bra! I söndags cyklade jag 30 min+ några magövningar, i måndags va jag på zumba 45 minuter, tisdag=vila, onsdag= cyklade 55 minuter typ intervaller+de nya mag övningarna, idag=vila. Tänkte cykla även fredag och söndag.. Men jag känner att eftersom korpen minskat sitt träningsutbud så skulle jag vilja köpa gymkort...men det är dyrt...

    Svar: Ja ok, ja man kan köra mycket själv och träna mycket med sin egen kroppsvikt också. men själv tycker jag alltid det är skönt att komma iväg och träna och se lite folk och bara fokusera 100 % på träningen, det är som en avkoppling för mig!
    Kör hårt
    Tobias

  • Nitiz säger:
    2014-01-16 | 20:17:49
    Bloggadress: http://nitiz.blogg.se

    Japp! Jag håller med! Det känns bäst att fara nånstans och träna, vare sig det är på gymet eller ut i skogen..

  • Hanna säger:
    2014-01-20 | 09:39:07
    Bloggadress: http://hanilas.se

    Undrar lite över intervalltänket. 4*4? Menar du 4 km? Eller vad menas?

    Jag avskyr att springa, men vill bli bra på det. Jag har långt till man kommer in i det sköna flowet, men när jag väll gör det, så blir det så klart roligare. Dock så tröttnar jag ofta innan jag kommer dit!

    Svar: nej 4 gånger 4, är att man springer 4 minuter 4 gånger, då springer man i snabbt tempo :) men gör det nån gång i veckan och spring nått pass i lungt tempo och efter bara nån vecka så kommer du märka att du kommer in mer i det "sköna flowet" variera träningen mer så att du inte bara springer så tröttnar du kanske inte lika snabbt.

    Lycka till!
    KÖR HÅRT
    Tobias

  • Hanna säger:
    2014-01-20 | 14:30:47
    Bloggadress: http://hanilas.se

    Då är jag med. Detta ska jag testa imorgon på min morgonträning. Om jag vill göra något mer i kombo till 4*4 vad rekomenderar du då?

    Svar: Jag har nog skrivit om lite andra intervaller, tror jag!! men en som jag gillar är:45 sek fort som f*n
    15 sek, vila (hoppas av löpbandet om du springer på ett)
    gånger 20 (fast jag har börjat köra lite fler nu, men börja med 20)
    Viktigt att du håller samma tempo genom alla intervaller!

    Kör hårt!
    Tobias

Kommentera inlägget här: